Home » Arbejdsmiljø » Sådan undgår du stress på arbejdet

Sådan undgår du stress på arbejdet

Stress har i mange år været en folkesygdom i Danmark, og alle kan blive ramt. Stress er ikke bare ubehageligt og generende mens det står på, det kan også føre til alvorlige sygdomme både nu og senere i livet.

Blandt andet er stress årsag til dårligt humør, nedsat hukommelse og søvnbesvær, og på længere sigt kan det føre til hjertesygdomme og depression. Stress får også latente sygdomme til at blusse op, så du mærker mere til for eksempel astma og allergier, når du er stresset. Det er også derfor, mange af os lettere bliver snottede og forkølede, når vi er stressede. Kort sagt nedsætter stress din krops ydeevne, så den bliver dårligere til at håndtere hverdagen.

Hvis du føler dig stresset på dit arbejde, er der et par ting, du kan gøre for at afhjælpe problemet. Det giver dig både en bedre og mere produktiv arbejdsdag, og så gavner det dit helbred på lang sigt.

Strukturér din dag

En af de største syndere på en stresset arbejdsdag er, at du har for mange opgaver til at flyve rundt i hovedet. Det gør, at du bruger alt for meget energi på at tænke på de opgaver, du skal lave, i stedet for faktisk at lave dem.

En god løsning er at skrive opgaverne ned og sætte tid af til hver enkelt, så du har overblik. På den måde ved du, at du nok skal nå dine opgaver, og du behøver ikke at tænke på den enkelte opgave, før du når til dem.

Det er dog meget vigtigt, at du ikke straks fylder hele dagen ud med den ene opgave efter den anden. Ingen er produktive 100 % af tiden på arbejdet, så det er en stensikker opskrift på fiasko, hvis du fylder kalenderen helt ud. Start i stedet med at planlægge 5-6 timer af dagen, og læg pauser ind til at tage dig af uforudsete opgaver som mails, småproblemer og lignende. På den måde kan du nå det hele, uden at det går ud over de vigtigste opgaver.

Giv hjernen en pause

De fleste af os glemmer at lade vores hjerne koble af en gang imellem, fordi vi hele tiden sidder med enten computer, TV eller smartphone. Det er en meget ny udvikling, som vores hjerne slet ikke er vant til. Hjernen kan tage fysisk skade af den hårde belastning, og hvis du er ramt af en slem omgang stress, kan du få permanente skader. Derfor er det vigtigt, at du sørger for at passe rigtig godt på dig selv, selvom du er i en stresset periode.

Nogle virksomheder har et fodboldbord stående, som kan bruges i små pauser i løbet af dagen. Det er en rigtig god måde at slå hjernen fra på, og det giver et sundt afbræk i hverdagen. Meditation er et andet middel, som virker rigtig godt mod stress. Hvis du mediterer i en halv time, bliver du mere produktiv resten af dagen, og du er bedre til at bevare overblikket og forholde dig i ro. Har du tidligere været stresset, kan jævnlig meditation også opbygge din hjerne igen, så den bliver helt fit for fight.

Check Also

Få flere frynsegoder på dit arbejde

Hvad får du i løn? Det spørgsmål er mange af os sikkert blevet stillet en …