Home » Arbejdsmiljø » Kundepleje: Hvordan vælger du det rigtige CRM-system?

Kundepleje: Hvordan vælger du det rigtige CRM-system?

Der er mange CRM-værktøjer på markedet, og det kan være svært at finde hoved og hale i, hvilket I skal invester i. Det er nødvendigt i enhver virksomhed, at der er styr på kunderne. Gode kunderelationer skal skabes og vedligeholdes, og det kan være svært at gøre, hvis ikke man kan putte kunderne i system på en eller anden måde.

Og her kommer CRM-systemet altså ind i billedet. Med et godt og brugervenligt CRM-system for hånden, bliver det lettere at sætte kunderne i system. Derved frigøres også tid, så det er muligt at rent faktisk at følge op på de eksisterende kunder.

I dag findes der mange forskellige systemer – og der er med garanti ét, der passer til jeres virksomhed. Men hvad bør man egentlig være opmærksom på, når man skal finde et passende CRM-værktøj? Få svarene herunder.

Hvilke behov har min virksomhed brug for?

Før du går i gang med at læse om de forskellige systemer, er det vigtigt, at du finder ud af, hvilke behov der er brug for. Hvad er det helt nøjagtigt, at CRM-systemet skal hjælpe jer med? Skal det registrere kundens historik, måle salgsaktiviteter, afrapportere og sende automatiske e-mails?

Hvor mange funktioner skal programmet have?

Når virksomhedens behov er blevet klarlagt — skriv dem ned, så I husker dem — bliver det nemmere at finde ud af, hvilken funktionalitet systemet skal have. Det er vigtigt, at virksomhedens størrelse tages i betragtning, da en mindre virksomhed, der ikke har planer om at udvide inden for de næste par år, sagtens kan klare sig med færre funktioner end en større virksomhed.

Det kan altså være en fordel at lave en liste over, hvilke funktioner man gerne ser, programmet har. Herefter kan man se på de forskellige programmer. Er der noget der kan undværes, som er i de dyrere løsninger?

Hvor meget må det koste?

Det sidste, I skal tænke over, er, hvor meget sådan et system må koste. Eller rettere; hvor meget er I villige til at betale det? Når ovenstående er defineret er det nemlig tid til at begynde at vælge, og den faktor, der nu er afgørende, er prisen. Skal medarbejderne oplæres i at bruge systemet? Hvor mange brugere skal der tilknyttes? Er der behov for Microsoft Dynamics CRM, eller kan mindre gøre det?

Når I har fundet ud af, hvor meget I er villige til at betale for jeres løsning, kan I beslutte jer for, hvilket system I ønsker.

Check Also

Arbejdsmiljøet kan aflæses på bundlinjen

I takt med at danske og udenlandske virksomheder er blevet mere og mere moderne – …