Home » Arbejdsmiljø » Få styr på dit arbejdsliv

Få styr på dit arbejdsliv


At starte en ny karriere er altid starten på et nyt og spændende kapitel for folk, og det gælder især, hvis det for eksempel er en helt ny branche, som man pludseligt skal til at arbejde i. For eksempel kan det være, at man skal starte som konsulent, eller som funktionær eller noget lignende. Uanset hvilken karriere man er ved at starte er der nogle juridiske ting, som det er vigtigt at have styr på. Hvis du ønsker at vide mere om de juridiske ting, så som ansættelseskontrakt så se her og læs mere om dette emne.

En ansættelseskontrakt er vigtig

For de fleste medarbejdere er det en selvfølge, at man naturligvis lige når man bliver ansat bliver præsenteret for en ansættelseskontrakt, som man så skriver under på og så er der styr på de juridiske forhold mellem arbejdsgiver og arbejdstager. Det er dog ikke i alle brancher, at dette er en selvfølge, så det er meget vigtigt, at man sørger for, at få udarbejdet en ansættelseskontrakt, hvis ikke ens arbejdsgiver har tænkt sig at stå for dette.

Du kan på nogle bestemte sites på nettet finde hjælp til at få lavet en ansættelseskontrakt, som er juridisk bindende idet, at både arbejdsgiver og arbejdstager (dig) skriver under herpå. Det gør, at du selv kommer til at stå stærkere i dit ansættelsesforhold og det vil være vigtigt i fremtiden.

Selvom det ikke er alle arbejdsgivere, som rent faktisk overholder denne regel så er enhver arbejdsgiver forpligtet til at lave en kontrakt for et givent ansættelsesforhold. Og det er noget, som skal gøres senest en måned efter, at den givne medarbejder er ansat. Langt størstedelen af de arbejdsgivere, som ofte ansætter medarbejdere vil se det som den største selvfølge at få udarbejdet en ansættelseskontrakt, men det er dog vigtigt, at man er opmærksom på, at man af og til selv skal ind på nettet og få lavet en ansættelseskontrakt, hvilket man sagtens kan gøre gratis.

Planlægning af et nyt arbejdsliv

Når man har styr på de juridiske forhold vedrørende ens ansættelsesforhold, så kan man ånde lettet op da det er en vigtig del af det, at indgå i sådan et forhold. Noget andet, som man så kan gå i gang med det er selve planlægningen af ens nye liv. For når man starter med at arbejde et nyt sted, hvor der er nye regler og nye vagter så vil man være nødt til at danne sig et overblik over hvornår man skal arbejde, hvilket man kan gøre med ugekalendre, som kan være en stor hjælp.

Er du på udkig efter dette, så kan du find ugekalendere her hvor der er et bredt udvalg af forskellige kalendere, så du vil formentligt finde noget, som du kan lide. Uanset hvilken branche det er, som du skal til at starte i så vil en arbejdsgiver elske at se, at du har købt en ny ugekalender, hvor du med største detaljerigdom kan skrive ned hvornår du skal arbejde, i hvor lang tid og så videre. For at have sådan en ugekalender med så mange detaljer det viser, at du er dedikeret til det pågældende arbejde, hvilket din nye chef vil elske. Det er dog ikke kun på grund af en ny arbejdsgiver, at du kan få gavn af en ugekalender. Også for din egen skyld gør det det nemmere at planlægge hvad du kan nå i fritiden, hvis du har en oversigt over hvornår du arbejder.

Check Also

pause

Kontinuerlige pauser i løbet af arbejdsdagen skaber effektivitet

Der er stor forskel på, hvordan folk arbejder bedst. Derfor er der også stor forskel …