Home » Jobsøgning » ”Do’s” and ”Don’ts” i en god jobansøgning

”Do’s” and ”Don’ts” i en god jobansøgning


Når der findes så mange forskellige artikler omkring, hvordan man skriver en god jobansøgning, er det fordi, der ikke findes nogen endegyldig ”bedste måde”. Det afhænger alt sammen af, hvordan dét, du giver udtryk for i din ansøgning, passer ind i virksomhedens profil.

Med et sagt er der nogle generelle tips, som kan tages i brug – og ikke mindst faldgruber, som alle påvirker dine generelle chancer for at komme til samtale. Her er 5 af de bedste tips og mest gængse faldgruber, som følger med disse:

1. Tilpas ansøgningens tone

DET ER EN GOD IDÉ at sende en ansøgning, som tonemæssigt passer til jobannoncen. Den bedste og mest direkte måde at gøre dette på, er ved at gennemgå jobopslaget fra arbejdsgiveren. Hvordan er det skrevet, og hvilke personlige egenskaber lægges der vægt på? Jo mere du kan finde ud af på den front, jo bedre kan du tilpasse sproget fra egen side. De faglige værdier er selvfølgelig også vigtige, men med mange om buddet gælder det om også at blive husket positivt på det personlige.

LAD VÆRE MED at skille dig ud kun for at skille dig ud. Hvis din ansøgning ender med at blive rent show og intet indhold, er chancerne for samtale små. Idéen er, at det personlige touch skal understøtte dine kvalifikationer, ikke stå i stedet for dem.

2. Kom til sagen

DET ER EN GOD IDÉ at fange modtagerens opmærksomhed så hurtigt som muligt. Relationen mellem opslag og ansøgning er nemlig asymmetrisk i den forstand, at virksomheden som regel blot skriver ét jobopslag per ledig stilling, men får sandsynligvis flere hundrede ansøgninger tilbage. Dette gør, at du reelt set skal regne med, at det kun er de første par linjer i hver ansøgning, som bliver læst med fuld opmærksomhed. Og hvis du så har brugt disse på en lang, formel intro, er det allerede for sent. Så kan resten af ansøgningen være verdens bedste – uden grund. Det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at visse virksomheder sætter pris på en struktureret ansøgning med alle de formelle ting i orden, men det hører til sjældenhederne i en tid, hvor vi har travlt og værdsætter indhold over form.

LAD VÆRE MED at skrive floskler. Hvis du er én blandt 300 ansøgninger, som arbejdsgiveren skal læse, og du ”har søgt denne stilling, fordi du søger efter nye udfordringer”, så er det nok papirkurven, som er næste stop til fordel for én, som har taget sig tid til at finde på noget, som rent faktisk giver et personligt indtryk.

3. Læsbarhed frem for alt

DET ER EN GOD IDÉ at skrive i et tilgængeligt sprog. Hver gang du støder på en snørklet eller indviklet sætning i din ansøgning, skal du overveje, om der ikke er en bedre måde at udtrykke sig på. Med henvisning til punkt 2 og antallet af ansøgninger er en arbejdsgivers tålmodighed nærmest lig nul, i hvert fald i den indledende sorteringsfase hvor de interessante ansøgninger bliver sorteret fra til senere nærlæsning. Hvis din ansøgning er letlæselig, er der større chance for at komme i den bunke, som arbejdsgiveren vender tilbage til.

LAD VÆRE MED at gøre dit sprog dårligere. ”Tilgængelig” betyder ikke ”forkert”. Dit sprog er din primære salgskanal i en ansøgning og skal repræsentere dig ordentligt – det skal bare være kort og præcist, fordi omstændighederne er, som de er.

4. Vær konkret og giv eksempler

DET ER EN GOD IDÉ at give konkrete eksempler på de kvaliteter, som man vil lægge vægt på i sin ansøgning. Enhver kan jo skrive, at de ”er gode til at holde overblikket”, men i stedet for at skrive denne alt for slidte sætning ordret, bør du i stedet henvise til den erfaring i dit erhvervsliv eller relevante interesse, som netop har gjort, at du besidder denne egenskab. Der er et ordsprog, der siger, at ”det er, hvad du gør – og ikke hvad du siger, som definerer dig”. Så vis i din ansøgning, at du har gjort disse ting, og det ikke bare er noget, du fyrer af.

LAD VÆRE MED at tage konklusionen fra din læser. Hvis du skriver, at du f.eks. i 10 år har elsket at arbejde i ved kassen i Netto, behøver du ikke også skrive, at det derfor har gjort dig til en god ekspedient. Det er som ansøger fristende både at ville give beviset på sin kunnen og samtidig forklare, hvordan beviset skal fortolkes – men langt hen er vejen er det unødvendigt, og det virker langt stærkere, hvis din kommende arbejdsgiver automatisk laver denne slutning. Man er trods alt mere tilbøjelig til at følge op på éns egen mening, end en mening der er blevet pålagt.

5. Følg op

DET ER EN GOD IDÉ at følge op på afslag. Det kan føles grænseoverskridende at ringe ind bagefter og høre, hvorfor man ikke er blevet valgt til et job, men man kan sagtens gøre dette uden at virke skuffet eller klagende, så længe du er afklaret med, at du ikke fik jobbet. Husk på, at virksomheden ser på det fra et andet perspektiv, end du gør og tænker ikke på dit afslag som noget personligt. Den feedback, som du potentielt kan modtage, kan hjælpe dig til at gøre dine ansøgninger endnu bedre.

LAD VÆRE MED at tage et afslag personligt. Det kan være svært efter mange afslag, fordi et job er så stor del af ens hverdag. Men igen skal man huske på, at virksomhederne ikke mener noget personligt med det – de kender dig ikke og har hurtigt skulle bedømme 300 mennesker gennem et enkelt A4-ark hver.

Andre tanker

Man kan være ude for at have skrevet verdens bedste ansøgning til den givne stilling og så stadig ikke blive valgt, fordi omstændigheder udenfor ens kontrol spiller ind i ens beslutningsproces; vi er i virkeligheden meget subjektive meningsdannere, og den del af det kan man ikke tage højde for i sit materiale – især når arbejdsgiveren skal danne sig et indtryk af en person med relativt lidt at gå på og knap så meget tid.

Det er selvfølgelig ikke ensbetydende med, at det dermed at ligegyldigt, hvordan man repræsenterer sig selv. Pointen er, at det gælder om at gøre så godt et indtryk som muligt på de ting, man rent faktisk har en grad af kontrol over.

Held og lykke med ansøgningen!

Check Also

Sådan skriver du en jobansøgning, der giver pote

Mangler du job? Så er det nødvendigt, at du kan skrive en ordentlig ansøgning, der …

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *