Home » Arbejdsmiljø » Derfor bør du sende dine medarbejdere på kursus

Derfor bør du sende dine medarbejdere på kursus


Som virksomhedsejer er det nødvendigt at sætte din lid til dine medarbejdere og lade dem overtage de arbejdsopgaver, de hver især er ansat til at varetage. Derfor er det også nødvendigt, at du sammensætter et hold af medarbejdere, der rent faktisk kan varetage disse opgaver.

Men i en verden, der konstant udvikler og fornyer sig, kan det være svært at følge med. Også selvom man arbejder med det til hverdag. Hvordan sikrer du så, at dine medarbejdere følger med udviklingen? Det gør du eksempelvis ved at sende dine medarbejdere på kursus.

Her kan du selv vælge, hvorvidt det skal være et internt kursus, som virksomheden selv arrangerer, eller om det skal være et eksternt kursus, hvor du sender nogle medarbejdere på et kursus, som andre arrangerer. Dog et kursus, som stadig befinder sig indenfor jeres brancheområde, og som formår at uddanne de ansatte, således de er bedre rustede til at varetage deres arbejdsopgaver.

 

Derfor er et internt kursus løsningen

Et internt kursus, som I selv arrangerer, har en lang række fordele. Blandt andet at I selv bestemmer, hvad kurset skal omhandle og indeholde. Det giver en frihed, som gør, at I selv kan sammensætte lige præcis det kursus, der tjener virksomheden bedst — og samtidig formår at uddanne dine ansatte, så de er up to date med den teknologi, de principper og den viden, der gør sig gældende inden for det specifikke fagområde.

Ulempen er dog, at det kræver, I selv arrangerer hele begivenheden. I skal selv finde et kursuscenter, hvis I ikke selv har kapaciteten til at afholde et sådant arrangement, finde de emner der skal danne rammerne for dagen, finde undervisere, sørge for stabilt internet og diverse andre, nødvendige foranstaltninger. Med andre ord er det et større arbejde.

 

Fordele og ulemper ved et eksternt kursus

Hvor et internt kursus kræver mere forberedelse, er det lettere blot at tilmelde medarbejderne på et kursus. Her er der også både fordele og ulemper, og hvilken løsning, I vælger, afhænger selvfølgelig af, hvad dine ansatte skal undervises i.

Fordelene er, at det ikke kræver så meget forberedelse. Samtidig er I sikre på, at dem, der underviser, kan deres kram – for I har altid mulighed for at researche på både virksomhed og underviser, inden I påbegynder et kursus som dette.

Ulemperne er, at I ikke specifikt kan strikke et kursus sammen, der henvender sig til lige netop jeres virksomhed. Samtidig er prisen også højere, end hvis I selv stabler arrangementet på benene. Derfor bør I overveje, hvilken af løsningerne, der passer på jeres virksomhed.

Check Also

strukturering af tid

Strukturer din arbejdsdag, som du selv ønsker og bliv mere effektiv

I dag er der mange, der går meget op i, at de får mest muligt …